Poděbrady 2000
Poděbrady 2001
Poděbrady 2002
Poděbrady 2003
Poděbrady 2004
Poděbrady 2005
Poděbrady 2006
Poděbrady 2007
Poděbrady 2008
Poděbrady 2009
Poděbrady 2010
Poděbrady 2011
Poděbrady 2012
Poděbrady 2013
Poděbrady 2014
Poděbrady 2015
Poděbrady 2016
Poděbrady 2017
Spanilá jízda 2000
Spanilá jízda 2001
Spanilá jízda 2002
Spanilá jízda 2003
Spanilá jízda 2004
Spanilá jízda 2005
Spanilá jízda 2006
Spanilá jízda 2007
Pražská jízda 2008
Pražská jízda 2009
Pražská jízda 2010
Pražská jízda 2011
Pražská jízda 2012
Pražská jízda 2013
Podzimní jízda 2014
Podzimní jízda 2015
Podzimní jízda 2016
Podzimní jízda 2017
Dovolená s Fiaty 2001
Dovolená s Fiaty 2003
Dovolená s Fiaty 2004
Dovolená s Fiaty 2005
Dovolená s Fiaty 2006
Dovolená s Fiaty 2007
Dovolená s Fiaty 2008
Dovolená s Fiaty 2009
Dovolená s Fiaty 2010
Dovolená s Fiaty 2011
Dovolená s Fiaty 2012
Dovolená s Fiaty 2013
Dovolená s Fiaty 2014
Dovolená s Fiaty 2015
Dovolená s Fiaty 2016
Dovolená s Fiaty 2017
Víkend s Fiaty 2001
Víkend s Fiaty 2002
Víkend s Fiaty 2004
Víkend s Fiaty 2005
Víkend s Fiaty 2006
Víkend s Fiaty 2007
Víkend s Fiaty 2008
Víkend s Fiaty 2009
Víkend s Fiaty 2010
Víkend s Fiaty 2011
Víkend s Fiaty 2012
Víkend s Fiaty 2013
Víkend s Fiaty 2014
Víkend s Fiaty 2015
Víkend s Fiaty 2016
Víkend s Fiaty 2017
Expedice Říp
Expedice Kokořín
Expedice Pravda
Expedice Ukrajina
Expedice Grossglockner
Expedice Peklo
Expedice Konopiště
Expedice Halíř
Expedice Písty
Expedice Terezín
Expedice Lužná
Expedice Zvířetice
Expedice Strnadice
Expedice Tuzex
110 let FIATu
Kunratická tvrz 2009
Kunratická tvrz 2010
Akce Plzeň
Pizza Party
Klubové schůzky
Výroční schůze
 
Reklama :

DOMÉNY - WEBHOSTING - SERVERHOSTING

110 let značky FIAT

Přípravy nebyly jednoduché a dá se říci, že výstava se rodila dlouho a ve velkých bolestech. První plány na akci takového rozsahu začaly být řešeny mezi kluby Fiat Car Classic a Fiat klubem Praha již před 3 lety, pak na chvíli upadly v zapomnění a před rokem znovu nabyly na aktuálnosti. To jsme sháněli investora a důstojné místo pro výstavu. O místě bylo rozhodnuto v podstatě předem, vítězem se jednoznačně stal pražský zámek Troja se zahradou, jež nemá konkurenci a kde už probíhala výstava ke 100 letům značky. Nyní již akci bránil jen drobný nedostatek, finance. Po sečtení nákladů na pronájem zahrady a dalších drobných výdajů jsme se dostali na částku převyšující 100 tisíc. V rámci úspor tedy bylo přistoupeno k řešení výstavy jako jednodenní s přípravou již v pátek navečer a ukončením v sobotu odpoledne.

Roční jednání s Fiat ČR neslibovalo nijak valný úspěch, finanční krize byla dobrou výmluvou. Nicméně stále nebylo definitivně rozhodnuto a nakonec nám alespoň nějaká finanční podpora přislíbena byla.

Protože s akcí již byla veřejnost obeznámena, vystavovatelé částečně zkontaktováni a proběhla také jednání o pronájmu zámeckých prostor, nechtělo se nám od výstavy ustoupit.

Po tomto (z dnešního pohledu) odvážném rozhodnutí jsme začali jednat. Obvolána byla zhruba stovka vystavovatelů, definitivně dohodnut Trojský zámek. Avšak stále zbývala poslední maličkost – sehnat finance na pronájem zámku. Doufali jsme ve finanční podporu Fiatu ČR, snad alespoň pár tisíc....

V půli srpna nám však Fiat ČR sdělil, že nemá dostatek finančních prostředků k podpoření výstavy, tudíž absolutní nula a ztráta času dlouhým jednáním o ničem.

Když už začínala působit beznaděj, podařilo se přesvědčit velkého fandu značky a majitele Autocentra Dojáček, jenž se již dlouhá léta zabývá prodejem a servisem vozů Fiat. Díky panu Karlu Dojáčkovi se tedy mohla výstava uskutečnit, zaplatil totiž celý pronájem.

Už jsme si přáli jen, aby vyšlo počasí a přijela nějaká auta.

Pátek 4. září. Jak jinak, počasí tragické. Z celé republiky fiatáři hlásí průtrže. Nicméně v Praze to tak zlé nebylo, sice foukal silný vítr, ale naštěstí bez deště.

Po šesté hodině začalo přijíždět jedno auto za druhým, odtahové vozy a vleky chrlily Fiaty, rozmisťovaly se zábrany a provazy, připravovaly popisky.

Setmělo se brzy, v osm již nebylo téměř vidět, ovšem nasvícený zámek a zahrada s lampami propůjčovaly přípravám a zámku zvláštní atmosféru. Všude se hemžili lidé připravující akci. Nezastavili jsme se až do dvou ráno, kdy byly přivezeny poslední dva vozy.

A co se dělo dále? Sobota, den „D“. Bohužel, počasí, alfa omega zdařilé výstavy, bylo proti nám. Opět odevšad dostávám hlášky o silném dešti a přeháňkách, spousty vystavovatelů příjezd ruší, přicházíme o polovinu předválečných vozů. Nicméně v Praze se počasí relativně drží, silný vítr rozhání mraky a dokonce na nás svítí sluníčko!

Od půl osmé opět začalo přijíždět jedno auto za druhým, od Fiatu 500, 600, 850, 127, přes 124 všech verzí, 125, 128, 131, X 1/9, 1100, 1300 až po Fiat 1500.

K nejstarším vozům výstavy patřil Fiat 514 (1929), Fiat 501 S (1926), hned tři vozy Fiat Topolino, přičemž specialitou bylo Topolino karosované firmou Weinsberg, přivezené slovenským majitelem Jurajem Semankem. Mimo Fiata 1100 (1939) zde byl i jeho přímý předchůdce Fiat 508 C (1938).

Raritami výstavy byl traktor Fiat 211 R (1954), Fiat Dino 2400 Coupe (1972), Fiat 600 D Multipla (1966) nebo Fiat 2300 S Coupe (1964). Nechyběly samozřejmě ani karosářské kreace. Na podvozku Fiata 500 to byl vůz firmy Vignale - Gamine Spider (1968) a pro podvozek Fiat 850 nízké kupé navržené firmou Moretti. Sportovní nadšence pak potěšil Abarth 124 Rally, Abarth 850 TC nebo Fiat 128 Rally v úpravě pro skupinu B. Samostatnou kapitolu tvořila výstavní sekce věnovaná licencím. Zde byl k vidění polský Fiat 125p i 126p, Steyr, NSU Jagst a samozřejmě VAZ 2101, perličkou byl VAZ 2103 v úpravě VB.

Nechybělo ani několik novějších vozů Fiat z let devadesátých; Ritmo, Panda, Uno, Tipo, Croma nebo Tempra přece psaly dějiny značky stejně, jako vozy o generace starší.

Celkem 150 vozů, přitom těch historických (do roku 1984), téměř 120. Musím říci, že šlo o čiré fandovství, vozy byly přivezeny opravdu ze všech koutů republiky a bez jakékoliv náhrady za cestu, přitom někteří přivezli až šest vozů Fiat!

Zahajovací projev v devět hodin si mezi sebou svorně rozdělili předseda Fiat klubu Praha – Pavel Štěpánek, hlavní sponzor – Karel Dojáček a hlavní pořadatel, místopředseda Fiat Car Classic – Ondřej Kroutil.

Pak již nic nebránilo rozhlédnout se po vystavených vozech a připomenout si historii jedné z neslavnějších automobilových značek.

                                                                                      Kronikář Fiat Car Classic
                                                                                           Ondřej Kroutil

Zastoupení :

    114 historických vozů
  • Fiat
  • Fiat Abarth
  • NSU/Fiat
  • Polski Fiat
  • Steyr-Fiat
  • Simca
  • VAZ
    18 novodobých vozů

PS:   Musím říci, že tentokrát jsem si akci vychutnal, dostatek času byl na prohlídku vystavených automobilů a dokonce i na zastavení a nějaké ty debaty s vystavovateli či návštěvníky. Jinak totiž časem na námi pořádaných akcích nevládnu a vlastně se zastavím až když je po všem a auta se rozjíždí domů....
Jako bonbónek a alespoň malá odměna pro některé vystavující byla našimi sponzory připravená tombola, jež proběhla krátce po páté hodině odpoledne. V tu dobu již zahradu opouštěly první vozy účastníků a v šest hodin byla výstava oficiálně ukončena. Jak jsme předpokládali, samotné vyklizení zahrady bylo o mnoho rychlejší nežli přípravy. V devět už na zahradě nezbývalo jediné auto i když ještě v jedenáct večer jsme hlídali poslední vůz na parkovišti kam si ho přijel vyzvednout jeho majitel.
Škoda jen, že když už jsme si dali tu práci a výstava spěla k finální fázi, kdy bylo vše hotovo a vozy rozestavěny, už byl pomalu čas na její ukončení. Uvidíme zda-li se podaří získat dostatek financí na pořádání další výstavy, třeba ku 115 výročí. Tentokrát přes celý víkend....
Nicméně víkend ještě nekončí a před námi je další den s Fiaty, pro změnu nedělní – Pražská jízda.....

Fotogalerie :

Autor textu: Ondřej Kroutil - Kronikář Fiat Car Classic

Autoři fotografií: Ondrej Nagy, Petr Polach, Jaromíra Šifaldová

© 2003 Fiat Car Classic, Czech Republic
web: Marek Lengál, Martin Maštálka